Asset Publisher
1. Dzień Wiosny - Dzień Lasów
Studenci Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Sierakowie wraz z uczniami z miejscowych szkół spotkali się na edukacyjnym spacerze poszukując pierwszych zwiastunów wiosny.
Miejscem spaceru był udostępniony do ruchu turystycznego północny odcinek rezerwatu przyrody "Buki nad Jeziorem Lutomskim". To jeden z najlepiej zachowanych w tej części Wielkopolski fragmentów lasu liściastego o cechach lasu naturalnego. Rezerwat chroni leśne zespoły roślinne tj. żyzna buczyna niżowa, grąd środkowoeuropejski, łęg dębowo-wiązowo-jesionowy oraz łęg jesionowo-olszowy.
Dzień 21 marca obchodzony jest na całym świecie jako Międzynarodowy Dzień Lasów. Właśnie w runie lasu liściastego najłatwiej zaobserwować pierwsze zwiastuny nadchodzącej wiosny - tzw. geofity wiosenne. Rośliny naczyniowe runa lasów liściastych muszą szybko odbyć swój cykl życiowy, zanim rozwijające się listowie drzew zacieni dno lasu.
Podczas spaceru udało się zaobserwować kwitnące okazy gatunków:
- miodunka ćma Pulmonaria obscura,
- przylaszczka pospolita Hepatica nobilis,
- zawilec gajowy Anemone nemorosa,
- ziarnopłon wiosenny Ranunculus ficaria,
- śledziennica skrętolistna Chrysosplenium alternifolium.
Poza poszukiwaniem gatunków roślin przypomnieliśmy sobie jakie funkcje spełniają lasy na świecie w koncepcji rozwoju zrównoważonego:
- przyrodnicze (ekologiczne),
- społeczne,
- gospodarcze (produkcyjne);
a także usystematyzowaliśmy wiedzę udzielając odpowiedzi na następujące pytania:
- Po co tworzy się rezerwaty przyrody?
- Jakie formy ochrony przyrody występują w najbliższej okolicy naszego miejsca zamieszkania?
- Czym różnią się łęgi od olsów?
- Z jakich gatunków drzew liściastych zbudowane są lasy nazywane grądami?
- Czym różnią się "wiatrołomy" od "wiatrowałów"?
- I wiele innych...
Spacer odbył się w ramach realizacji międzypokoleniowego projektu edukacji ekologicznej mieszkańców obszarów chronionych pn. "Natura na pokolenia", którego beneficjentem jest Uniwersytet Trzeciego Wieku w Sierakowie. Partnerami projektu są sierakowskie placówki dydaktyczne oraz Nadleśnictwo Sieraków. Celem projektu jest zbudowanie grupy ambasadorów, którzy są świadomi bogactwa lokalnej przyrody i potrzeby planowania działań długodystansowych na rzecz ochrony jej zasobów.